Protokoły - do 05.2012

Protokół Nr 22/08 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej

PROTOKÓŁ Nr 22/08

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej

z dnia 18 marca 2008 roku

 

 

Tematem posiedzenia było:

1.     Otwarcie.

2.     Kontrola GOPS pod kątem prawidłowości przydzielonych zapomóg i ulg.

3.     Analiza wpływów i wykorzystania środków finansowych z tytułu opłat wnoszonych za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

4.     Wniosek p. Wójt o wyjaśnienie w sprawie zarzutów stawianych wobec niej przez p. Skarbnik.

5.     Sprawy bieżące.

 

Ad. 1

 

Otwarcia posiedzenia Komisji Rewizyjnej dokonał Przewodniczący p. Jarosław Radke, witając przybyłych członków (lista obecności w załączeniu). Następnie przedstawił sprawy jakie będą analizowane.

 

Ad. 2

 

Przewodniczący p. Radke przedstawił punkt dotyczący kontroli GOPS pod kątem prawidłowości przydzielanych zapomóg i zasiłków i o omówienie poprosił p. Małgorzatę Zalewską kierownika GOPS.

 

Pani Zalewska wyjaśniła, że GOPS pracuje na podstawie ustawy o pomocy społecznej z marca 2004 roku. Wymieniła rodzaje udzielanej pomocy, a więc są to zasiłki stałe zlecone, dotowane z Urzędu Wojewódzkiego, zasiłki okresowe na to zadanie gmina też otrzymuje dotację, ale może przydzielać i swój fundusz  

w tym roku gmina przeznaczyła 20.000 zł. na świadczenia celowe oraz dożywianie dzieci w szkołach. Jest program rządowy na dożywianie i musi być udział środków budżetu gminy. Następnie przedstawiła kryteria jakie muszą być spełnione przez petenta, żeby otrzymał pomoc. Dla osób samotnie  prowadzących gospodarstwo domowe dochód wynosi 477 zł. na osobę, natomiast dochód w rodzinie wynosi 351 zł na osobę. Wysokość zasiłku jest różna w zależności od dochodów, stanowi różnicę między dochodami a kryterium. Z zasiłku stałego w gminie korzysta 15 osób, które spełniają warunki, czyli są w wieku poprodukcyjnym lub mają orzeczony stopień niepełnosprawności, przynajmniej umiarkowany.

Maksymalna kwota zasiłku stałego wynosi 444 zł. W przypadku dochodów w rodzinie ustawodawca dokonał ograniczenia, ponieważ w przypadku wieloosobowej rodziny przy niskich dochodach zasiłek byłby bardzo wysoki. Dlatego też ograniczono procentowo wysokość zasiłku do dochodów tj. w 2005 roku wynosił 20% w przypadku rodziny i 30%  dla osoby samotnej,  czyli różnica między kryterium, a dochodami, w 2006 roku 35 i 40% i w 2008 wynosi 50% . Z zasiłku okresowego w ciągu roku korzysta 120 osób, jest to ruchoma liczba, osoby się wymieniają. W przypadku, gdy nie starcza pieniędzy p. kierownik robi po trzech miesiącach jednomiesięczną przerwę i jest rotacja ludzi.

 

Komisja zapytała jak wygląda procedura załatwiania zasiłku.

 

Pani Zalewska wyjaśniła, że osoba zainteresowana najpierw składa podanie, jest 14 dni na wywiad i w ciągu miesiąca wydawana jest decyzja o przyznaniu , bądź nie. Zasiłek przyznawany jest na okres trzech miesięcy, bo może być tak, że osoba podejmie prace, pytanie w tej sprawie jest zadawane podczas wywiadu. W decyzji jest też zawarty punkt mówiący o obowiązku dostarczenia przez osobę korzystającą z pomocy społecznej zaświadczenia o zmianie sytuacji materialnej w rodzinie. Do dochodów oprócz zarobkowych wlicza się też zasiłek rodzinny, stypendium, świadczenia alimentacyjne. Natomiast nie wlicza się jednorazowej zapomogi, chyba, że wynosi ona 1.755 zł. wówczas kwota dzielona jest na miesiące i stanowi dochód. Ponadto są jeszcze zasiłki okresowe wychowawcze w rodzinie wielodzietnej. Taką formę pomocy otrzymuje osoba, która nie ma w rodzinie osoby bezrobotnej, czy z orzeczeniem, ale ma kilkoro dzieci, też musi spełniać warunek dochodowy i sytuacyjny (dochód niższy niż 351 zł).

Radny p. Boniecki zapytał o nadużywanie w zasiłkach.

Pani kierownik odpowiedziała, że jest wówczas, jeśli osoba zarejestrowana w Urzędzie Pracy jako bezrobotna dorabia. Z rolnikami nie ma takiej sytuacji.

 

Radny p.Krzywosiński zapytał o pomocy dla dzieci niepełnosprawnych.

 

Pani Zalewska wyjaśniła, że w przypadku gdy w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne GOPS wypłaca zasiłek dla matek w kwocie 420 zł., przy spełnionych warunkach. Może być, że dziecko nie kwalifikuje się na zasiłek dla matki, ale może kwalifikować się na zasiłek pielęgnacyjny – 153 zł i rehabilitacyjny – 60-80 zł. 

 

W dalszej części radny p. Boniecki przedstawił, że był program PFRON ,,Uczeń na wsi” i zapytał, czy opieka przystąpiła do niego.

 

 

Pani Zalewska wyjaśniła, że GOPS nie występował w tej sprawie, ponieważ decyzja należy do szefa czyli p. Wójt, a po za tym  gmina musi płacić składki na PFRON.  

 

Ponownie głos zabrał radny p. Boniecki i stwierdził, że znaczyłoby to, że opieka nie zabiegała o pozyskanie środków.

 

Pani kierownik odpowiedziała, że p. Boniecki nie ma racji.

 

Radny p. Krzywosiński zapytał skąd opieka społeczna bierze pieniądze na prezenty świąteczne dla podopiecznych, tu wymienił mąkę, makaron.

 

Pani Zalewska wyjaśniła, że są organizacje pozarządowe PCK, PKPS i za ich pośrednictwem ośrodki pomocy otrzymują żywność mąkę, makaron, mleko, ser, jest to nadwyżka produkcyjna. W pierwszej kolejności produkty otrzymują osoby korzystające z pomocy społecznej. Ze względu na dużą ilość mąki i krótki termin ważności w uzgodnieniu z p. Wójt rozdano mąkę i tym osobom, które korzystają ze świadczeń rodzinnych. Natomiast odnośnie paczek na święta to otrzymują je dzieci niepełnosprawne w postaci drobnych upominków. Dzieci te korzystają też z choinek noworocznych organizowanych przez Fundację ,,Nadzieja” przy Starostwie Powiatowym, P. Wójt udostępnia autobus .

Ponadto dzieci wyjeżdżają na bezpłatne kolonie, o tym kto jedzie decyduje dyrektor szkoły, pozostałe sprawy załatwia p. kierownik. Na ten cel ośrodek też otrzymuje limit dotyczący ilości osób.

 

Radny p. Krzywosiński zapytał, kto jeździ na wywiad.

 

Pani Zalewska wyjaśniła, że dopóki nie miała pracownika terenowego, to sama musiała robić wywiad.

 

Komisja poprosiła o zapoznanie z wynikami kontroli w jednostce Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

Pani kierownik przedstawiła, że ostatnia kontrola była na przełomie 2006 – 2007 roku. Zostały wypełnione zalecenia pokontrolne i teraz jest prawidłowo, chociaż powinna być zatrudniona osoba do usług opiekuńczych. Fakt, że jest możliwość umieszczenia osoby w Domu Pomocy Społecznej lub w Zakładzie Opiekuńczo Leczniczym jeśli osoba jest przewlekle chora.

 

 

Pobyt jest odpłatny wynosi 70% dochodu, osoba musi wyrazić zgodę na umieszczenie i potrącenie kwoty, potem przeprowadzony jest wywiad, zbierane są dokumenty na temat choroby, o stanie psychicznym, opinia środowiskowa, tę sprawę załatwia GOPS, a następnie wydaje decyzję.

Najbliższy Dom Pomocy Społecznej znajduje się w Ugoszczu, a w naszym powiecie w Nowej Wsi.

 

Komisja zapytała o spotkanie z bezrobotnymi, które odbyło się w ubiegłym tygodniu.

 

Pani Zalewska przedstawiła, że było to spotkanie warsztatowe, które zorganizowało Młodzieżowe Biuro, celem było uaktywnianie się młodych ludzi w poszukiwaniu pracy, udzielanie porad i wskazówek. O tym jak wypadło spotkanie p. kierownik zapozna się, ponieważ wtedy nie była w pracy.

Komisja podziękowała p. Zalewskiej i przystąpiła do omawiania kolejnego punktu.

 

Ad. 3

 

Przewodniczący p. Radke przedstawił punkt dotyczący analizy wpływów i wykorzystania środków finansowych z tytułu opłat wnoszonych za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i o wyjaśnienia poprosił pracownika p. Ewę Toczek.

 

Pani Toczek przedstawiła, że plan wynosił 41.000 zł. natomiast wykonanie to kwota 41.154,84 zł. Wpływy pochodzą z 17 punktów łącznie z ośrodkiem w Sikorkach. Ponad to wydano 34 jednorazowe decyzje na sprzedaż napojów alkoholowych podczas zabaw tanecznych. Takie zezwolenie wydawane jest na czas doby. Następnie wymieniła wysokość opłat wnoszonych przez właścicieli sklepów na sprzedaż alkoholu tj. 2100 zł. na wódkę, 525 zł. oddzielnie na wino i piwo. W przypadku, gdy sprzedający w terminie nie dokona opłaty pół roku musi czekać na decyzję.

 

Komisja zapytała, na co zostały przeznaczone pieniądze z opłat.

 

Pani Toczek przedstawiła, że o tym decyduje p. Wójt w porozumieniu z komisją ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii,  przeznaczone zostały na szkolenia, konkursy, na leczenie osób uzależnionych.

Komisja podziękowała p. Toczek.

 

 

Ad. 4

 

W punkcie tym Przewodniczący p. Radke przedstawił punkt dotyczący postawionego wniosku przez p. Wójt o wyjaśnienie w sprawie zarzutów stawianych przez p. Skarbnik.

 

Pan Radke był obecny podczas rozmowy podczas której ze strony p. Skarbnik padły słowa, że jeśli p. Wójt zrobi jakiś ruch wobec niej to ona ma ,,haka” na   p. Wójt.

 

Radny p. Boniecki uważa, że jest to sprawa do wyjaśnienia pomiędzy p. Wójt, a p. Skarbnik.

 

Pani Wójt wyjaśniła, że nie ma nic do ukrycia, nie zrobiła niczego, co by miało działać na szkodę gminy.

 

Ad. 5

 

Przewodniczący p. Radke przedstawił następny punkt, czyli sprawy bieżące.

 

Pani Wójt przedstawiła, że była na konwencie wójtów w miejscowości Dobrcz, na którym wójtowie występowali do Wojewody w sprawie wskaźnika przy naliczaniu podatku rolnego, mianowicie żeby nie był brany z pierwszych trzech kwartałów. Poinformowała również, że zmieniły się wytyczne i monitorowanie przy rozpatrywaniu wniosków odnośnie pozyskania środków strukturalnych. Poruszana była też sprawa straży, ponieważ brak jest konkretnych zapisów na co można przeznaczać środki.

Pani Wójt przedstawiła, że 26 lutego 2008 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielem Urzędu Marszałkowskiego p. Sierakowską oraz przedstawicielem Starostwa Powiatowego w sprawie wyznaczenia drogi do FOGR, został spisany protokół. Przyjęto wariant większy, żeby pozyskać 70.000 zł. na odcinek 1km., w ten sposób kosztem jednej drogi będzie można pozyskać materiał na inne.

Natomiast w sprawie GOPS-u, to ośrodek już wcześniej powinien szukać środków.

 

Komisja przedstawiła, że p. Kierownik GOPS mówiła, że nie przystąpiła do programu, ponieważ jest to w gestii szefa.

 

Pani Wójt wyjaśniła, że po to są kierownicy poszczególnych jednostek, żeby podejmowali działania i szukali pieniędzy.

 

 

Komisja zapytała jak wygląda sprawa płacenia podatku przez właścicieli żwirowni.

Pani Wójt odpowiedziała, że wywiązują się z płatności.

 

Odprowadzają podatek od nieruchomości, budynków, wydobycia i tam gdzie grunty orne płacą podatek rolny.

 

Na zakończenie posiedzenia komisja wysunęła następujące wnioski:

·       GOPS nie wchodzi w programy i nie są pozyskiwane środki,

·       wykonany został plan z tytułu opłat wnoszonych za zezwolenia na sprzeda napojów alkoholowych,

·        po wyjaśnieniach p. Wójt , zarzuty p. Skarbnik komisja uznała za bezpodstawne.

 

Na tym posiedzenie komisji zakończono i podpisano.

 

 

Protokolant:                                     PRZEWODNICZĄCY:

                                          Radke Jarosław…………….

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 lipca 2008 11:32
Dokument wprowadzony do BIP przez: Łukasz Lazarowski
Ilość wyświetleń: 1268
16 lipca 2008 11:32 (Łukasz Lazarowski) - Utworzenie dokumnetu.
Zatrzymaj banner przewijany